mandag 4. august 2014

Kongsvinger maraton

 Foto nr 1: Rolf Bakken
På forhånd var beina tunge og kroppen lite medgjørlig. Da lørdag kom, var i hvert fall beina litt mindre tunge, men ville kroppen være mer medgjørlig? Dagen startet med regn og jeg hadde et håp om at det ikke skulle blir så varmt. Men innen starten kl 13 skinte solen og varmen ble mer og mer påtrengende...
Jeg plasserte bikkja på hytta til datteren min sin svigerfamilie ikke så langt unna og fant vegen til Sæter gård. Det var ikke så mange Runnere med denne gangen: Åge Jensen som skulle løpe helmaraton, Kari Jensen, Steinar Sidselrud og jeg som skulle løpe halv.
Orket ikke å varme opp så mye, passet på å få i meg nok drikke og deretter tømme tanken.
Så gikk starten og beina var i gang! Det gikk tungt til å begynne med og pulsen ble fort høy. Gjennomsnitt puls lå på 160 hele vegen, maks 173. Det forteller vel litt om at jeg jobbet hardt! Det var enda flere oppoverbakker enn det jeg husket, mens stiene var færre. Kanskje kom det av at det var lagt på jord mange steder og breiet ut til veg. På disse vegene lå det store steiner og det var derfor ikke helt enkelte å løpe der. Det krevde i hvert fall litt konsentrasjon. Mellom 5 og 10 km gikk det fryktelig tungt og dette er også den verste delen av løypa. Holdt å snuble gjorde jeg også, hentet meg inn igjen i siste liten heldigvis. Å ramle på disse store steinene så ikke særlig behagelig ut.
Etter 10 km gikk det litt lettere og da vi kom ut på vegen bortover mot vending ved ca 15 km, gikk det veldig greit. Greide å øke farten litt og beina var medgjørlige. 15-20 km gikk greit, men så kom vi ut på asfalten igjen og den siste biten er temmelig tung. For ikke å si når vi kommer inn på gressbanen, der er det utrolig tungt å løpe. Jeg løp med svampen hele vegen og fuktet den på hver matstasjon. Fingrene var helt tråe etter alt vannet! Og matstasjonene kommer tett i dette løpet: hele 9 på halvmaraton gjør at en får i seg væske ofte. Jeg som ikke klarer å få i meg så mye av gangen passet på å få i meg litt vann på hver stasjon. Målet mitt før et løp er alltid å ikke løpe dårligere enn sist jeg løp det samme løpet. Jeg skjønte allerede på forhånd at det ikke var oppnåelig denne gangen. Men jeg kom under 2 timer med et skrik: 1.59.35 og det er jeg godt fornøyd med på dette tunge løpet. Det var flere som slet i varmen selv om forholdene var optimale ellers: tørt og fint over alt.
Premieutdelingen kunne ikke foregå før alle i klassen hadde kommet inn og det gjorde at mange måtte vente lenge. Jeg ventet bare på Kari siden det bare var oss to i klassen. Dermed gjorde Runners rent bord i klassen 55-59 år!
En kald øl ventet på meg på hytta i Odalen og du verden så godt det smakte!

Og hva gjorde jeg da jeg kom hjem på søndag? Jo, meldte meg på halvmaraton på Sjusjøløpet: http://sjusjoenlangrennsarena.no/nyheter/velkommen_til_sjusjolopet/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar